Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.
Zadzwoń do nas
Napisz do nas
kontakt@akcyzawarszawa.pl
Zostaw dokumenty od twojego auta ekspertom - Akcyza warszawa
Zakres Usług
Akcyza za samochód
Rejestracja samochodu
Ubezpieczenia
Tłumaczenia dokumentów
Opinia rzeczoznawcy
Adres biura
Aleja krakowska 157 02-180 Warszawa
Polski przemysł motoryzacyjny to kluczowy sektor gospodarki – generuje około 8 % PKB i odpowiada za ponad 13 % wartości eksportu branży samochodowej. Ponadto daje pracę około 490 000 osób (7,6 % zatrudnionych w przemyśle). W 2024 roku wyeksportowano pojazdy i części o wartości ok. €45,5 mld, pomimo spadku o 9,5 % rok do roku. Rejestracje EV i hybryd w Polsce rosły o 27 % w 2024 r., co stanowi blisko 84 tys. aut.
Opel Production Poland (Gliwice) – produkcja modeli Opel/Vauxhall, zaangażowana w reindustrializację, wsparcie technologii EV.
Volkswagen Poznań – Caddy i Crafter, duże centrum produkcji dostawczaków, kluczowy dla segmentu e‑commerce.
Toyota Motor Manufacturing Poland – produkcja hybryd i zespół napędowy w Jelczu‑Laskowicach i Wałbrzychu.
Stellantis (Opel/Vauxhall) – zakład w Tychach, m.in. auto elektryczne Jeep Avenger.
Valeo – dostawca układów oświetleniowych i systemów elektronicznych.
Johnson Controls – komponenty wnętrza, systemy akumulatorowe i zarządzania energią.
Lista firm działających w Polsce wraz ze specjalizacjami:
Delphi – układy elektryczne, systemy sterowania wtryskiem.
Bosch – komponenty napędowe, elektronika, sensory, układy wspomagania.
BorgWarner – turbodoładowania, rozwiązania napędów e‑Mobility.
TRW – układy hamowania i bezpieczeństwa.
Autoliv – systemy bezpieczeństwa: poduszki powietrzne, pasy.
Solaris – innowacyjne autobusy elektryczne i hybrydowe; przykład sukcesu technologicznego.
Continental/Akumulatory – opony i systemy elektroniki samochodowej.
Przykłady polskich firm EV i Industry 4.0:
Ursus Bus – elektryczne autobusy miejskie.
Newag – lokomotywy i tramwaje, także projekty hybrydowe/EV.
EMAG Group – narzędzia precyzyjne dla produkcji komponentów.
LG Energy Solution (Kobierzyce) – największy producent litowo‑jonowych baterii w Europie, eksport powyżej €5 mld.
Śląsk (Gliwice, Tychy) – centra OEM: Opel, Stellantis, Valeo.
Wielkopolska (Poznań, Września, Kobierzyce) – VW i produkcja EV.
Mazowsze / Warszawa – centra logistyczne, IT i innowacji, kluczowe wsparcie usługowe i fintech.
Dolny Śląsk – baterie i komponenty.
Dobre skomunikowanie, dostęp do siły roboczej i uczelni technicznych tworzą silne zaplecze biznesowe.
Elektryfikacja – szybki wzrost rejestracji EV i hybryd (+27 % r/r).
Przemysł 4.0 – automatyka, digitalizacja zakładów, robotyzacja.
Braki półprzewodników – częściowo rozwiązane, ale nadal wyzwania dla produkcji OEM .
Green Deal i CBAM – regulacje wpływające na towary importowane, presja na redukcję emisji CO₂ .
Energia – rosnące koszty energii to realne obciążenie dla zakładów .
Infrastruktura ładowania – ekspansja sieci, także prywatne inicjatywy.
Solaris, z siedzibą w Bolechowie, to dziś lider autobusów zero/emisyjnych w Europie. Dzięki inwestycjom w R&D i ekspansji międzynarodowej trafia do klientów w Skandynawii, Niemczech i Włoszech. Udało jej się stworzyć własny łańcuch wartości – od zasilania (baterie), do systemów inteligentnych w miejskiej komunikacji.
Niedobór pracowników technicznych – zwłaszcza MŚP rywalizują o kadrę z korporacjami i branżą IT.
Koszty energii – szczególnie dla zakładów produkcyjnych.
Presja cenowa od OEM – napiętne marże, trzeba optymalizować koszty.
Certyfikacje – ISO/TS 16949, IATF 16949, UL, CE – wymagają kosztownych implementacji.
Dalszy wzrost segmentu EV (+30–40 % r/r), zwiększenie roli baterii i elektroniki mocy.
Kluczowe znaczenie automatyzacji i robotyzacji produkcji (Przemysł 4.0).
Walka o relokację produkcji z Azji do UE – reindustrializacja.
Zielony Ład przyspieszy inwestycje w technologie niskoemisyjne; sektor czeka na klarowne regulacje ws. subsydiów.
Jak założyć startup w automotive?→ Skoncentruj się na niszy (np. zarządzanie bateriami), pozyskaj granty PARP/NCBR, dołącz do klastra (np. AutomotiveSuppliers.pl).
Gdzie szukać pracy?→ W OEM (VW, Stellantis, Toyota), dostawcach (Bosch, Delphi), startupach EV. Portale oraz klaster AutomotiveSuppliers.pl mają wiele ofert .
Jakie certyfikaty są wymagane?→ ISO/TS 16949 (system zarządzania jakością), IATF 16949, ISO 14001 (Środowisko), powoli rośnie rola ISO 50001 (energia elektryczna).
Ile zarabia inżynier w branży?→ Średnie: 8–12 tys. PLN brutto (junior), do 20 tys. PLN brutto (senior/specjalista). Wcześniejsze dane branżowe wskazują na widełki zbliżone do innych sektorów technicznych.
Jak pozyskać grant na elektromobilność?→ Konkursy NCBR, projekty klastrowe (Małopolskie, Wielkopolska), wsparcie od PAIH.
Dla przedsiębiorców: postaw na innowacje, partnerstwa, automatyzację.
Dla inwestorów: obserwuj EV i segmenty bateryjne – wysoki potencjał rozwoju i eksportu.
Dla pracowników: inwestuj w umiejętności 4.0, sieciuj się przy klastrach i ucz się standardów jakości.
Branża motoryzacyjna w Polsce – firmy automotive w Polsce, producenci motoryzacyjni Polska – to dynamiczny, strategiczny sektor z mocnymi fundamentami: produkcja OEM, rozbudowany łańcuch dostaw, mądre inwestycje w przyszłość. Pomimo wyzwań – braków pracowników, energii, presji cenowej – nasz potencjał eksportowy i innowacje mogą zapewnić długofalowy wzrost. To najlepszy czas, by wejść w ten sektor – z głową i planem.
Potrzebujesz więcej wiedzy?