Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.
Zadzwoń do nas
Napisz do nas
kontakt@akcyzawarszawa.pl
Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl
Zakres Usług
Akcyza za samochód
Rejestracja samochodu
Ubezpieczenia
Tłumaczenia dokumentów
Opinia rzeczoznawcy
W dzisiejszym artykule zajmiemy się tematem, który ma duży wpływ na branżę wyrobów akcyzowych - zawieszeniem poboru akcyzy. Ta procedura to kluczowy element systemu podatkowego, mający znaczenie dla przedsiębiorców działających w sektorze produkcji i handlu wyrobami akcyzowymi. Zawieszenie poboru akcyzy skład podatkowy to mechanizm, który pozwala na odroczenie obowiązku podatkowego, co ma istotne konsekwencje finansowe dla firm.
Przyjrzymy się bliżej, jak przebiega procedura zawieszenia poboru akcyzy i jakie warunki należy spełnić, aby z niej skorzystać. Omówimy rolę Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych oraz Systemu EMCS w tym procesie. Ponadto, wyjaśnimy pojęcia takie jak zarejestrowany odbiorca, uprawniony wysyłający i uprawniony odbiorca, które są kluczowe dla zrozumienia przemieszczania wyrobów akcyzowych. Na koniec przyjrzymy się obowiązkom ewidencyjnym związanym z tą procedurą.
Procedura zawieszenia poboru akcyzy to mechanizm stosowany podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych. Dzięki niej mamy możliwość odsunięcia w czasie zapłaty akcyzy, gdy spełnione są warunki określone w przepisach. Procedura ta ma zastosowanie do wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, w tym objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Głównym celem procedury zawieszenia poboru akcyzy jest umożliwienie przedsiębiorcom odroczenia obowiązku podatkowego. To ma istotne znaczenie dla firm działających w sektorze produkcji i handlu wyrobami akcyzowymi. Dzięki tej procedurze, przedsiębiorcy mogą przemieszczać wyroby akcyzowe między składami podatkowymi bez konieczności natychmiastowej zapłaty akcyzy. To daje im większą elastyczność w zarządzaniu finansami i płynnością.
Procedura ta ma również na celu ułatwienie handlu międzynarodowego. Umożliwia przemieszczanie wyrobów akcyzowych między państwami członkowskimi Unii Europejskiej bez konieczności płacenia akcyzy w kraju pochodzenia. To znacznie upraszcza procesy logistyczne i finansowe dla firm działających na rynku europejskim.
Podstawę prawną dla procedury zawieszenia poboru akcyzy stanowi ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Ustawa ta określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Zgodnie z ustawą, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie w wielu przypadkach. Na przykład, gdy wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju, lub przemieszczane w celu dokonania eksportu. Procedura ta ma również zastosowanie przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych między składami podatkowymi w różnych państwach członkowskich UE.
Warto zauważyć, że procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się do energii elektrycznej, wyrobów gazowych, wyrobów węglowych oraz suszu tytoniowego. Ponadto, w przypadku niektórych wyrobów akcyzowych, takich jak te o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się tylko wtedy, gdy wyroby te są przemieszczane luzem.
Aby skorzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy, należy spełnić określone warunki. Przyjrzyjmy się bliżej najważniejszym z nich.
Podstawowym warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest użycie elektronicznego dokumentu administracyjnego (e-AD) lub dokumentu zastępującego e-AD. E-AD jest generowany w systemie EMCS (Excise Movement and Control System) i służy do monitorowania przemieszczania wyrobów akcyzowych. W przypadku, gdy system EMCS jest niedostępny, można użyć dokumentu zastępującego e-AD.
Dla przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy stosuje się elektroniczny uproszczony dokument administracyjny (e-SAD). Wykaz wyrobów, do których należy stosować e-SAD, znajduje się w załączniku nr 2 do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1636.
Kolejnym istotnym warunkiem jest złożenie zabezpieczenia akcyzowego. Zabezpieczenie to gwarancja zapłaty podatku akcyzowego lub opłaty paliwowej. Jest ono wymagane przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz przy produkcji, przetwarzaniu i przechowywaniu wyrobów akcyzowych.
Zabezpieczenie akcyzowe może być złożone na czas oznaczony lub nieoznaczony. Co ważne, obowiązuje ono na całym terytorium Unii Europejskiej. Wysokość zabezpieczenia powinna pokrywać powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową.
Istnieją różne formy zabezpieczenia akcyzowego, takie jak depozyt w gotówce, gwarancja bankowa czy ubezpieczeniowa. W niektórych przypadkach możliwe jest również zwolnienie z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, ale wymaga to spełnienia dodatkowych warunków i uzyskania odpowiedniej decyzji od naczelnika urzędu skarbowego.
Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie do wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, w tym objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Jednak istnieją pewne ograniczenia.
Procedury tej nie stosuje się do energii elektrycznej, wyrobów gazowych, wyrobów węglowych oraz suszu tytoniowego. Ponadto, w przypadku niektórych wyrobów akcyzowych, takich jak te o kodach CN 2710 12 21, 2710 12 25 i 2710 19 29, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się tylko wtedy, gdy wyroby te są przemieszczane luzem.
Warto również pamiętać, że procedury zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych dla sił zbrojnych wymienionych w art. 31 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli do tego przemieszczania znajdzie zastosowanie procedura bezpośrednio oparta na Traktacie Północnoatlantyckim.
Aby skorzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy, podmioty muszą uzyskać odpowiednie numery akcyzowe. Dla nabycia wewnątrzwspólnotowego potrzebny jest numer akcyzowy uprawnionego odbiorcy, a dla dostawy wewnątrzwspólnotowej - numer akcyzowy uprawnionego wysyłającego. Numery te można uzyskać składając wniosek do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Procedura zawieszenia poboru akcyzy to kluczowy element systemu akcyzowego, który umożliwia przemieszczanie wyrobów akcyzowych bez konieczności natychmiastowej zapłaty podatku. Przyjrzyjmy się bliżej, jak przebiega ta procedura.
Procedura zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się w momencie, gdy wyroby akcyzowe opuszczają skład podatkowy lub są dopuszczone do obrotu w przypadku importu. Ważnym elementem jest przesłanie przez podmiot wysyłający projektu elektronicznego dokumentu administracyjnego (e-AD) do Systemu EMCS. Po weryfikacji danych, system nadaje e-AD unikalny numer referencyjny.
W przypadku, gdy system EMCS jest niedostępny, podmiot wysyłający może sporządzić dokument zastępujący e-AD. Kopia tego dokumentu musi być przekazana właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oraz naczelnikowi urzędu celno-skarbowego.
Podczas przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, muszą one być objęte e-AD lub dokumentem zastępującym. Wyroby mogą być przemieszczane między składami podatkowymi, do zarejestrowanego odbiorcy, lub do urzędu celno-skarbowego w celu eksportu.
Przemieszczanie może odbywać się na terytorium kraju, między państwami członkowskimi Unii Europejskiej, a nawet przez terytorium państwa trzeciego. W przypadku przemieszczania wewnątrzwspólnotowego, wyroby muszą być przemieszczane od uprawnionego wysyłającego do uprawnionego odbiorcy.
Warto zauważyć, że procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania do energii elektrycznej, wyrobów gazowych, wyrobów węglowych oraz suszu tytoniowego. Ponadto, w przypadku niektórych wyrobów akcyzowych, procedurę stosuje się tylko wtedy, gdy są one przemieszczane luzem.
Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w kilku przypadkach:
Gdy wyroby akcyzowe zostaną odebrane przez podmiot odbierający, np. w składzie podatkowym lub przez zarejestrowanego odbiorcę.
W momencie wyprowadzenia wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej w przypadku eksportu.
Gdy wyroby zostaną objęte procedurą tranzytu zewnętrznego.
W przypadku naruszenia warunków procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Gdy wyroby ulegną całkowitemu zniszczeniu lub nieodwracalnej utracie.
Ważne jest, aby podmiot wysyłający otrzymał raport odbioru, raport wywozu lub alternatywny dowód zakończenia procedury w określonym terminie. W przypadku braku tych dokumentów, procedura zawieszenia poboru akcyzy kończy się, a podmiot wysyłający może być zobowiązany do zapłaty akcyzy.
Warto podkreślić, że samo fizyczne wyprowadzenie wyrobów ze składu podatkowego nie zawsze oznacza zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Możliwe jest zakończenie procedury i zapłata akcyzy bez konieczności fizycznego wyprowadzenia wyrobów, pod warunkiem, że wyroby z zapłaconą akcyzą są magazynowane oddzielnie od tych objętych procedurą zawieszenia.
Procedura zawieszenia poboru akcyzy jest kluczowym elementem systemu akcyzowego, umożliwiającym elastyczne zarządzanie przepływem wyrobów akcyzowych. Wymaga jednak ścisłego przestrzegania określonych warunków i terminów, aby uniknąć niepożądanych konsekwencji podatkowych.
Procedura zawieszenia poboru akcyzy wiąże się z szeregiem obowiązków ewidencyjnych, które mają na celu zapewnienie kontroli nad przemieszczaniem wyrobów akcyzowych. Przyjrzyjmy się bliżej tym obowiązkom.
Podmioty uczestniczące w procedurze zawieszenia poboru akcyzy są zobowiązane do prowadzenia różnych rodzajów ewidencji. Podmiot prowadzący skład podatkowy musi prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych. Ta ewidencja powinna umożliwiać ustalenie ilości, rodzajów oraz miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jak również wyrobów nieobjętych tą procedurą.
Zarejestrowany wysyłający jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych wysyłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu. Ta ewidencja powinna umożliwiać ustalenie ilości i rodzaju wysyłanych wyrobów oraz określenie kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu.
Zarejestrowany odbiorca musi prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo. Ta ewidencja powinna umożliwiać ustalenie ilości i rodzaju nabywanych wyrobów, określenie kwot akcyzy oraz ustalenie podmiotu, który wysłał wyroby.
Ewidencje powinny być prowadzone w sposób ciągły, umożliwiający identyfikację podmiotu obowiązanego do jej prowadzenia oraz miejsca prowadzenia działalności. Wpisów do ewidencji dokonuje się w porządku chronologicznym, niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu.
W przypadku ewidencji prowadzonej w formie papierowej, podmiot dokonuje jej zamknięcia i podsumowania za każdy miesiąc w terminie 3 dni roboczych od ostatniego dnia miesiąca. Jeśli ewidencja jest prowadzona w formie elektronicznej, zamknięcie i podsumowanie następuje do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dotyczy ewidencja.
Ewidencja powinna umożliwiać precyzyjne ustalenie ilości wyrobów akcyzowych, kwot akcyzy, a także informacji o podmiotach uczestniczących w przemieszczaniu wyrobów. W przypadku braku możliwości precyzyjnego określenia niektórych ilości, dopuszcza się stosowanie szacunków.
Wpisów do ewidencji dokonuje się niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego. W przypadku niektórych rodzajów wyrobów akcyzowych, takich jak energia elektryczna czy wyroby gazowe, dopuszcza się dokonywanie wpisów nie rzadziej niż raz w miesiącu.
W przypadku informacji dotyczących zużywanych wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, których ilość jest ustalana na podstawie współczynnikowo określonego poziomu ich zużycia, wpisów do ewidencji dokonuje się raz w miesiącu, po zweryfikowaniu ilości podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia.
Prowadzenie prawidłowej ewidencji jest kluczowe dla skutecznego stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Umożliwia ona organom podatkowym kontrolę nad przemieszczaniem wyrobów akcyzowych i zapewnia transparentność procesu. Dla podmiotów gospodarczych oznacza to konieczność starannego dokumentowania wszystkich operacji związanych z wyrobami akcyzowymi, co może wymagać odpowiednich systemów informatycznych i przeszkolonego personelu.
Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma ogromny wpływ na branżę wyrobów akcyzowych. Umożliwia ona firmom elastyczne zarządzanie przepływem towarów i finansów, co przekłada się na lepszą konkurencyjność na rynku europejskim. Jednakże, skuteczne korzystanie z tej procedury wymaga dokładnego zrozumienia przepisów prawnych, terminowego wypełniania obowiązków ewidencyjnych oraz ścisłej współpracy z organami podatkowymi.
Podsumowując, procedura zawieszenia poboru akcyzy to skomplikowany, ale niezwykle użyteczny mechanizm dla przedsiębiorców z sektora wyrobów akcyzowych. Wymaga ona starannego planowania i zarządzania, ale korzyści z jej stosowania mogą być znaczące. Warto pamiętać, że firma Akcyzawarszawa.pl zajmuje się akcyzą za samochód w imieniu klienta, dążąc do minimalizacji płaconego podatku. Dla firm działających w tej branży, dogłębne poznanie procedury zawieszenia poboru akcyzy może okazać się kluczowe do osiągnięcia sukcesu na rynku.
Czym jest procedura zawieszenia poboru akcyzy? Procedura zawieszenia poboru akcyzy to metoda stosowana w trakcie produkcji, przetwarzania, magazynowania, przechowywania, przeładunku oraz przemieszczania wyrobów akcyzowych. Umożliwia ona odroczenie terminu zapłaty akcyzy do momentu spełnienia warunków określonych w przepisach prawnych.
Jakie konsekwencje niesie za sobą niezapłacenie akcyzy w wyznaczonym terminie? Nieuiszczenie akcyzy w terminie może skutkować wszczęciem postępowania egzekucyjnego, w którym dłużnik zobowiązany jest do zapłaty nie tylko zaległej akcyzy i odsetek za zwłokę, ale również kosztów postępowania. Możliwe jest także nałożenie grzywny w wysokości od jednej dziesiątej do dwudziestokrotności minimalnego wynagrodzenia, zależnie od stopnia umyślności działania.
Kiedy jest możliwe uzyskanie potwierdzenia zapłaty akcyzy? Potwierdzenie zapłaty akcyzy można uzyskać w formie elektronicznej, bez konieczności odwiedzania urzędu celnego, jednak ze względu na czas trwania operacji bankowych, potwierdzenie jest dostępne do wydruku dopiero po 24 godzinach od momentu opłacenia podatku.
Czy istnieje możliwość złożenia wniosku o zwrot akcyzy po upływie terminu? W przypadku złożenia spóźnionego wniosku o zwrot akcyzy rolnej, organ administracyjny nie wydaje żadnego rozstrzygnięcia (ani pozytywnego, ani negatywnego). Zamiast tego, stosuje się przepis art. 61a § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego, co skutkuje wydaniem postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania.