Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.
Zadzwoń do nas
Napisz do nas
kontakt@akcyzawarszawa.pl
Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl
Zakres Usług
Akcyza za samochód
Rejestracja samochodu
Ubezpieczenia
Tłumaczenia dokumentów
Opinia rzeczoznawcy
Samochody flotowe stanowią podstawę działalności wielu polskich firm, a blisko jedna piąta przedsiębiorców z sektora MŚP wskazuje Volkswagena jako dominującą markę w swoich flotach. To niemal dwukrotnie więcej niż kolejne popularne marki, takie jak Ford czy Mercedes.
Ponad połowa polskich firm z sektora MŚP decyduje się na zakup używanych samochodów, wybierając często droższe marki, które są postrzegane jako niezawodne. Przede wszystkim, 46% przedstawicieli firm wskazuje, że najważniejszym czynnikiem przy wyborze samochodu służbowego jest niski koszt eksploatacji.
W tym przewodniku przyjrzymy się prawdom i mitom dotyczącym samochodów flotowych, które będą kluczowe w 2025 roku. Ponadto, przedstawimy istotne informacje, które pomogą Ci podjąć świadomą decyzję zakupową, szczególnie w kontekście rosnącego trendu elektryfikacji flot i zmian na rynku motoryzacyjnym.
W powszechnym obiegu krąży wiele nieporozumień dotyczących samochodów flotowych. Zacznijmy więc od podstaw, aby rozwiać wszelkie wątpliwości i przedstawić fakty, które pomogą w podjęciu właściwej decyzji zakupowej.
Samochód flotowy to pojazd wykorzystywany przez przedsiębiorstwa do celów służbowych. Flota (inaczej tabor) to zbiór pojazdów należących do jednej organizacji lub firmy. Natomiast auta poflotowe to te, które zostały wycofane z eksploatacji firmowej, zwykle po zakończeniu umowy leasingowej lub wynajmu długoterminowego.
Warto podkreślić, że nie każde auto firmowe można uznać za flotowe. Samochód flotowy jest częścią większej grupy podobnych pojazdów, wykorzystywanych intensywnie w podobny sposób i zakupionych do tego samego celu. Auto firmowe to po prostu pojazd zarejestrowany na firmę, którym mógł jeździć również prezes czy dyrektor.
Samochody poflotowe pochodzą z różnych źródeł finansowania – zarówno z leasingu, jak i wynajmu długoterminowego, a czasem również z zakupów gotówkowych. Duża część tych aut wyróżnia się udokumentowaną historią użytkowania i regularnymi serwisami.
Przedsiębiorstwa regularnie wymieniają swój tabor samochodowy z kilku powodów. Przede wszystkim, umowy leasingowe czy wynajmu długoterminowego zazwyczaj trwają od 3 do 5 lat. Po tym okresie firmy często decydują się na odnowienie floty, aby uniknąć rosnących kosztów napraw starszych pojazdów.
Kolejnym powodem jest optymalizacja kosztów firmy – nowe samochody oferują niższe zużycie paliwa i mniejsze koszty eksploatacji, co jest kluczowym czynnikiem dla 46% przedsiębiorców.
Wbrew powszechnej opinii, samochody poflotowe nie są wyprzedawane za bezcen. Przed sprzedażą przechodzą wycenę przez rzeczoznawcę, który ustala ich realną wartość rynkową. Oznacza to, że nie należy spodziewać się wyjątkowych okazji cenowych – pojazdy są sprzedawane za tyle, ile faktycznie są warte.
Na rynek wtórny trafiają różnorodne typy pojazdów flotowych:
Na polskim rynku dominują marki takie jak Skoda, Volkswagen, Ford, Opel i Toyota. Warto zauważyć, że według danych rynkowych, niemal 80% nowych samochodów w Polsce jest zakupywanych przez przedsiębiorców. Oznacza to, że zdecydowana większość aut krajowych dostępnych na rynku wtórnym to właśnie pojazdy, które wcześniej służyły jako samochody flotowe.
W świecie motoryzacyjnym krąży wiele nieścisłości na temat samochodów flotowych, które często zniechęcają potencjalnych nabywców. Jednak rzeczywistość okazuje się znacznie bardziej złożona. Przyjrzyjmy się najczęstszym błędnym przekonaniom.
Wbrew powszechnej opinii, stan pojazdu flotowego zależy przede wszystkim od stanowiska pierwotnego użytkownika. Handlowcy rzeczywiście często jeżdżą intensywnie i na krótkich dystansach, co przyspiesza zużycie pojazdu. Natomiast inżynierowie, choć pokonują podobne dystanse, zatrzymują się rzadziej, co przekłada się na wolniejsze zużycie elementów takich jak sprzęgło czy układ hamulcowy.
Najlepszego stanu technicznego możemy spodziewać się po autach użytkowanych przez menedżerów wysokiego szczebla. Te pojazdy sposobem eksploatacji nie różnią się znacząco od prywatnych i zazwyczaj można je nabywać bez obaw. Ponadto, wiele firm premiuje troskę o służbowe auta, a kierowcy coraz częściej płacą za niewielkie otarcia i mają udział własny w szkodach.
W rzeczywistości większość pojazdów flotowych przechodzi regularną obsługę serwisową. Firmom zależy na sprawnych pojazdach, ponieważ przestoje generują koszty. Często auta te są serwisowane w ASO nawet po zakończeniu gwarancji, a to zapewnia fachową obsługę i pełną dokumentację.
Ponadto, floty zarządzane przez profesjonalistów są poddawane rygorystycznym harmonogramom przeglądów. Jak podkreślają eksperci, "firmom zarządzającym flotami samochodowymi zależy na tym, by ich klienci posiadali jak najbardziej sprawne samochody".
To przekonanie wynika głównie z braku wiedzy o procesach zarządzania flotą. Większość szanujących się firm leasingowych, zanim wystawi samochód na sprzedaż, usuwa poważniejsze usterki techniczne i udostępnia raport rzeczoznawcy.
Sprawozdania te zawierają szczegółowe dane o stanie pojazdu, historii ewentualnych napraw i szkód. Dzięki temu ryzyko zakupu auta z ukrytą wadą jest znacznie mniejsze niż w przypadku zakupu od osoby prywatnej.
Według danych, średni wiek auta firmowego w Polsce wydłużył się z około 58 miesięcy w 2021 roku do 78 miesięcy w 2022 roku. Wynika to z rosnących kosztów nowych pojazdów oraz dłuższych terminów dostaw.
Firmy coraz częściej korzystają z systemów telematycznych, aby obniżyć koszty obsługi floty i poprawić efektywność wykorzystania pojazdów. Właśnie dlatego aż 4 na 10 firm przebadanych w ramach "Barometru flotowego" wykorzystuje takie systemy. Świadczy to o tym, że dłuższe użytkowanie aut flotowych może być ekonomicznie uzasadnione.
Rozważając zakup auta poflotowego, warto poznać fakty, które pomogą podjąć najlepszą decyzję. Kluczowe informacje znacząco wpłyną na to, czy transakcja okaże się udanym przedsięwzięciem, a pojazd będzie służył przez kolejne lata bez większych problemów.
Jedną z najważniejszych zalet samochodów flotowych jest systematyczna obsługa serwisowa. Przedsiębiorstwa dbają o regularne przeglądy, ponieważ każdy przestój generuje koszty i zakłóca pracę firmy. Właściciele flot często korzystają z programów serwisowych, gdzie koszt napraw i przeglądów jest zryczałtowany, co zapewnia przewidywalność wydatków.
Dokumentacja serwisowa samochodu flotowego stanowi prawdziwą skarbnicę wiedzy. Dzięki niej można śledzić wszystkie wykonane przeglądy, naprawy i wymiany części, co znacznie ułatwia planowanie kolejnych wizyt w serwisie. Kompleksowa dokumentacja zwiększa również wartość pojazdu przy jego odsprzedaży - potencjalni kupujący chętniej inwestują w auta z potwierdzoną historią przeglądów.
Auta flotowe są tańsze niż nowe samochody, co pozwala na oszczędności bez rezygnacji z wysokiej jakości. Niemniej jednak, ceny pojazdów poflotowych odpowiadają ich realnej wartości rynkowej - są ustalane z uwzględnieniem takich parametrów jak przebieg, wyposażenie czy ogólny stan techniczny.
Na rynku wtórnym dostępny jest pełen wachlarz marek i modeli poflotowych, często lepiej wyposażonych niż przeciętne samochody. Średni wiek sprzedawanych aut po wynajmie długoterminowym to około 3,5 roku (41 miesięcy), a ich średnia wartość wynosi około 36,5 tys. zł przy przebiegu blisko 120 tys. km.
Numer VIN to unikalny identyfikator każdego pojazdu, który umożliwia prześledzenie jego historii. Sprawdzając VIN, można uzyskać informacje o przebiegu, kolizjach, naprawach oraz zmianach właścicieli. Bezpłatny dostęp do danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów oraz rejestrów zagranicznych pozwala zweryfikować takie informacje jak ważność badań technicznych, ubezpieczenia OC czy stany licznika z kolejnych przeglądów.
Samochody pochodzące z wynajmu długoterminowego mają szczególne zalety. Przede wszystkim, są serwisowane zgodnie z restrykcyjnymi zaleceniami producentów. Koszty serwisu są uwzględnione w miesięcznej racie płaconej przez klienta, dzięki czemu firma wynajmująca dba o regularne przeglądy.
Dodatkowo, przed sprzedażą auta z wynajmu długoterminowego przechodzą szczegółową ocenę stanu technicznego przez firmę rzeczoznawczą. W raportach znajdują się precyzyjne informacje o grubości powłoki lakierniczej, co jednoznacznie wskazuje, czy pojazd był poddawany naprawom blacharsko-lakierniczym.
Zakup samochodu poflotowego wymaga szczególnej ostrożności i wiedzy. Chociaż wiele takich aut może okazać się dobrym wyborem, niewiedza kupującego często prowadzi do kosztownych pomyłek. Przyjrzyjmy się kluczowym aspektom, na które warto zwrócić uwagę przed finalizacją transakcji.
Nieuczciwi handlarze często udają prywatnych sprzedawców, aby wzbudzić większe zaufanie. Na ich trop mogą naprowadzić następujące sygnały:
Według ekspertów w aż 60% przypadków stan pojazdów sprawdzonych przez rzeczoznawców okazał się niezgodny z deklarowanym w ogłoszeniu. Dlatego bezwzględnie należy zrezygnować z zakupu, jeśli sprzedawca nie zgadza się na jazdę próbną lub sprawdzenie auta w serwisie.
Przebieg samochodu poflotowego zwykle jest wysoki, ale to nie zawsze oznacza zły stan techniczny. Kluczowe jest regularne serwisowanie pojazdu. Warto dokładnie sprawdzić historię serwisową i upewnić się, że książka serwisowa jest rzetelnie prowadzona.
Przy zakupie warto szczególnie zwrócić uwagę na układ wydechowy, gdzie korozja występuje w 36% sprawdzanych aut, niesprawną klimatyzację (30% przypadków) oraz opony kwalifikujące się do wymiany (25%). W 45% przypadków eksperci mieli podstawy podejrzewać korektę przebiegu.
Pojazdy użytkowane przez przedstawicieli handlowych zazwyczaj są najbardziej wyeksploatowane. Według mechaników "nie ma dla nich litości" - często jeżdżą na krótkich dystansach, ale intensywnie i agresywnie. Samochody te traktowane są wyłącznie jako narzędzie pracy.
Przedstawiciele handlowi potrafią pokonać ponad 50 tys. km rocznie, co skutkuje przyspieszonym zużyciem podzespołów. Najczęściej w takich autach wkrótce po zakupie trzeba wymienić turbosprężarkę, koło dwumasowe, wtryskiwacze, a także elementy układu jezdnego: amortyzatory, łożyska kół czy przekładnię kierowniczą.
Znacznie lepszym wyborem są samochody użytkowane przez menedżerów wyższego szczebla, dyrektorów czy działy księgowości - mają niższy przebieg i zazwyczaj są lepiej zadbane.
Zakup samochodu poflotowego może okazać się świetną decyzją, szczególnie gdy znamy wszystkie fakty i potrafimy odróżnić mity od rzeczywistości. Przede wszystkim warto pamiętać, że pojazdy flotowe często mają udokumentowaną historię serwisową i przechodzą regularne przeglądy techniczne.
Chociaż Volkswagen pozostaje liderem wśród aut flotowych w Polsce, rynek oferuje szeroki wybór innych marek i modeli. Kluczem do udanego zakupu jest dokładne sprawdzenie historii pojazdu, stanu technicznego oraz unikanie aut intensywnie eksploatowanych przez przedstawicieli handlowych.
Podczas procesu zakupowego warto skorzystać z pomocy specjalistów. Firma akcyzawarszawa.pl zajmuję się rejestracją pojazdów za klienta, co znacznie ułatwia załatwienie formalności związanych z zakupem auta poflotowego.
Pamiętajmy, że niższa cena zakupu nie powinna być jedynym kryterium wyboru. Znacznie ważniejsza jest pewność co do stanu technicznego pojazdu oraz jego udokumentowana historia. Świadomy wybór samochodu poflotowego może przynieść długoterminowe korzyści i satysfakcję z użytkowania.
Q1. Czy warto kupić samochód poflotowy w 2025 roku? Zakup samochodu poflotowego w 2025 roku może być dobrym wyborem, szczególnie jeśli szukasz pojazdu w dobrej cenie z udokumentowaną historią serwisową. Warto jednak dokładnie sprawdzić stan techniczny i historię pojazdu przed zakupem.
Q2. Jakie są zalety samochodów poflotowych? Główne zalety to niższa cena zakupu w porównaniu do nowych aut, regularne serwisowanie, pełna dokumentacja techniczna oraz możliwość wyboru spośród wielu marek i modeli. Często są też lepiej wyposażone niż przeciętne samochody.
Q3. Na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego? Kluczowe jest sprawdzenie historii serwisowej, stanu technicznego (szczególnie układu wydechowego i klimatyzacji) oraz przebiegu. Warto też unikać aut intensywnie eksploatowanych przez przedstawicieli handlowych i korzystać z możliwości sprawdzenia historii pojazdu przez numer VIN.
Q4. Czy wszystkie samochody poflotowe są w złym stanie technicznym? Nie, to mit. Stan techniczny zależy głównie od sposobu użytkowania i regularności serwisowania. Wiele aut poflotowych, szczególnie tych używanych przez menedżerów wyższego szczebla, jest w bardzo dobrym stanie technicznym.
Q5. Jak sprawdzić historię samochodu poflotowego przed zakupem? Najlepszym sposobem jest sprawdzenie numeru VIN, który pozwala uzyskać informacje o przebiegu, kolizjach, naprawach i zmianach właścicieli. Warto też przejrzeć dokumentację serwisową i poprosić o raport rzeczoznawcy, jeśli jest dostępny.
Potrzebujesz więcej wiedzy?