×

Akcyza za samochód & Rejestracja auta

Wykorzystaj nasze usługi i uniknij formalności. Szybko, łatwo i bezpiecznie.

AKCYZA

WARSZAWA.PL

Sprawdzenie tubosprężarek Genesis Turbo
28 grudnia 2024

Warszawa Wprowadza Zakaz Wjazdu dla Diesli: Co To Oznacza?

AKCYZA

WARSZAWA.PL

Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.

Zadzwoń do nas

+ 48 509 274 704

Napisz do nas

kontakt@akcyzawarszawa.pl

Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl

Zakres Usług 

 

Akcyza za samochód

 

Rejestracja samochodu

 

Ubezpieczenia

 

Tłumaczenia dokumentów

 

Opinia rzeczoznawcy

 

Doradztwo w zakupie auta

Czy wiesz, że każdego dnia ponad milion samochodów wjeżdża do Warszawy? Ta liczba wkrótce znacząco się zmieni, ponieważ stolica wprowadza przełomowy zakaz wjazdu do Warszawy dla określonych pojazdów. To jedna z najważniejszych zmian w historii warszawskiej komunikacji, która wpłynie na życie tysięcy kierowców.

 

W naszym kompleksowym przewodniku wyjaśnimy wszystkie aspekty nowych przepisów, w tym szczegółowy zakaz wjazdu diesli do Warszawy oraz dokładne informacje o tym, jakie samochody nie wjadą do Warszawy. Przeanalizujemy nie tylko sam zakaz diesla w Polsce, rozpoczynając od stolicy, ale także jego wpływ na mieszkańców, przedsiębiorców i osoby regularnie odwiedzające miasto.

 

Szczegóły Nowych Przepisów

 

Od 1 lipca 2024 roku wprowadzamy w Warszawie pierwszą w Polsce Strefę Czystego Transportu (SCT), która obejmie obszar 37 km², czyli 7% powierzchni stolicy.

 

Jakie pojazdy objęte są zakazem

 

Nowe przepisy wprowadzają następujące ograniczenia dla pojazdów:

 

Typ Silnika Minimalny Rok Produkcji Wymagana Norma
Benzynowy 1997 lub nowszy Euro 2
Diesel 2005 lub nowszy Euro 4

 

Warto zaznaczyć, że szacunki pokazują, że wymogów SCT nie spełnia tylko około 3% pojazdów poruszających się po Warszawie.

 

Granice strefy czystego transportu

 

Strefa obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. Granice wyznaczają:

 

  • Aleja Prymasa Tysiąclecia
  • Aleje Jerozolimskie
  • Trasa Łazienkowska
  • Aleja Stanów Zjednoczonych
  • Ulica Wiatraczna
  • Tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy

 

Co istotne, ulice graniczne znajdują się poza strefą czystego transportu.

 

System kontroli i kary

 

Wprowadzamy mieszany system kontroli przestrzegania przepisów. Będzie on obejmował zarówno patrole Straży Miejskiej i Policji, jak i system kamer na wjazdach do strefy. Funkcjonariusze będą weryfikować uprawnienia pojazdów na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

 

Zgodnie z art. 96c Kodeksu wykroczeń, za nieprzestrzeganie zakazu wjazdu do SCT przewidziana jest kara grzywny w wysokości 500 zł. Co ważne, pojazdy spełniające wymogi SCT, czyli około 97% wszystkich pojazdów, nie potrzebują posiadać żadnej nalepki, a ich właściciele nie muszą wypełniać dodatkowych dokumentów.

 

Wpływ na Różne Grupy Społeczne

 

Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Warszawie będzie miało zróżnicowany wpływ na różne grupy społeczne. Przyjrzyjmy się, jak te zmiany wpłyną na poszczególne grupy mieszkańców i przedsiębiorców.

 

Konsekwencje dla mieszkańców Warszawy

 

Mieszkańcy Warszawy otrzymali znaczące udogodnienia w okresie przejściowym. Osoby zameldowane i płacące podatki w stolicy będą zwolnione z przestrzegania wymogów SCT aż do końca 2027 roku. Od stycznia 2028 roku będą musieli dostosować się do nowych przepisów, które zabraniają poruszania się pojazdami z silnikiem Diesla starszymi niż 13 lat i benzynowymi starszymi niż 22 lata.

Dla seniorów, którzy ukończyli 70 lat do końca 2023 roku, przewidzieliśmy specjalne wyłączenie. Będą oni mogli bezterminowo korzystać ze swoich pojazdów, pod warunkiem że byli ich właścicielami przed 1 stycznia 2024 roku.

 

Skutki dla dojeżdżających spoza miasta

 

Dla osób spoza Warszawy zmiany będą bardziej odczuwalne. Oto kluczowe ograniczenia:

 

  • Zakaz wjazdu dla pojazdów benzynowych starszych niż 27 lat
  • Zakaz wjazdu dla pojazdów z silnikiem Diesla starszych niż 18 lat

 

Warto zaznaczyć, że każdy kierowca, niezależnie od miejsca zamieszkania, będzie miał możliwość wjazdu do strefy cztery razy w roku kalendarzowym.

 

Wpływ na przedsiębiorców i firmy transportowe

 

Dla sektora biznesowego wprowadzamy następujące regulacje:

 

Typ Działalności Warunki Wjazdu Okres Dostosowawczy
Firmy z siedzibą w Warszawie Decyduje podatek CIT Do końca 2027
Firmy spoza strefy Standardowe wymogi SCT Od lipca 2024

 

Przedsiębiorcy transportowi staną przed koniecznością modernizacji swojej floty. Dla wielu firm oznacza to znaczące inwestycje w nowsze pojazdy lub reorganizację tras dostaw. W niektórych przypadkach może być konieczne utworzenie punktów przeładunkowych poza strefą SCT.

 

Szczególnie istotny wpływ odczują małe i średnie przedsiębiorstwa, dla których wymiana floty stanowi znaczące obciążenie finansowe. Według danych, średnie zarobki Polaków (3-6 tys. zł netto) i wysokie koszty życia (60-70% dochodów) sprawiają, że zakup nowego pojazdu za 70-100 tys. zł jest znaczącym wyzwaniem finansowym.

 

Wyjątki i Okresy Przejściowe

 

W ramach wprowadzania Strefy Czystego Transportu przygotowaliśmy szereg wyjątków i okresów przejściowych, aby ułatwić mieszkańcom dostosowanie się do nowych przepisów.

 

Kto może uzyskać wyłączenie z zakazu

 

Wprowadziliśmy kilka głównych kategorii wyłączeń z zakazu wjazdu do Warszawy:

 

  • Mieszkańcy Warszawy (zameldowani i płacący podatki) - zwolnienie do końca 2027 roku
  • Seniorzy powyżej 70 roku życia (bezterminowo) - warunkiem jest posiadanie pojazdu przed 31 grudnia 2023
  • Osoby z niepełnosprawnościami posiadające europejską kartę parkingową
  • Pojazdy zabytkowe i historyczne
  • Służby publiczne (policja, straż pożarna, pogotowie)

 

Proces uzyskiwania zezwoleń

 

Aby uzyskać specjalne zezwolenie, wprowadziliśmy prosty proces:

 

  • Sprawdzenie uprawnień online na stronie SprawdzSCT.zdm.waw.pl
  • Złożenie wniosku (online lub stacjonarnie przy ul. Chmielnej 124)
  • Wniesienie opłaty w wysokości 5 zł za wydanie nalepki
  • Umieszczenie otrzymanej nalepki na przedniej szybie pojazdu

 

Dodatkowo, każdy kierowca może skorzystać z czterech dni w roku kalendarzowym na wjazd do strefy bez spełniania wymogów, np. w przypadku wizyty w szpitalu.

 

Harmonogram wdrażania zmian

 

Przedstawiamy szczegółowy harmonogram zaostrzania wymogów dla pojazdów:

 

Rok Pojazdy benzynowe Pojazdy Diesel
2024 od 1997 (Euro 2) od 2005 (Euro 4)
2026 od 2000 (Euro 3) od 2009 (Euro 5)
2028 od 2005 (Euro 4) od 2014 (Euro 6)
2030 od 2009 (Euro 5) od 2017 (Euro 6dT)
2032 od 2014 (Euro 6) od 2020 (Euro 6d)

 

Kontrolę przestrzegania przepisów będzie prowadzić Straż Miejska, wykorzystując dostęp do Centralnej Ewidencji Pojazdów oraz system nalepek dla pojazdów objętych wyjątkami. Szacujemy, że w pierwszym etapie tylko około 3% pojazdów poruszających się po Warszawie nie spełni wymogów SCT.

 

Przygotowanie do Zmian

 

Przygotowanie się do nowych przepisów dotyczących wjazdu do Warszawy wymaga odpowiedniego planowania. Przedstawiamy kompleksowy przewodnik, który pomoże Państwu sprawnie przejść przez proces dostosowania się do wymogów Strefy Czystego Transportu.

 

Lista kontrolna dla właścicieli pojazdów

 

Przygotowaliśmy prostą ścieżkę weryfikacji i przygotowania pojazdu:

 

Sprawdzenie pojazdu online

 

  • Wejdź na stronę SprawdzSCT.zdm.waw.pl
  • Wprowadź podstawowe dane pojazdu
  • Otrzymaj natychmiastową informację o spełnieniu wymogów

 

Uzyskanie dokumentacji

 

  • Przygotuj dowód rejestracyjny
  • Zbierz dokumenty potwierdzające uprawnienia do wyjątków
  • Złóż wniosek o nalepkę (jeśli wymagana) w ZDM przy ul. Chmielnej

 

Alternatywne opcje transportu

 

Rozbudowujemy systematycznie infrastrukturę transportową miasta. Do Państwa dyspozycji oddajemy:

 

  • 17 parkingów typu Parkuj i Jedź (P+R) przy głównych węzłach komunikacyjnych
  • Rozszerzoną sieć metra i tramwajów docierającą do kolejnych dzielnic
  • System komunikacji miejskiej obejmujący całe miasto

 

Dostępne wsparcie i dofinansowania

 

W ramach wsparcia mieszkańców oferujemy:

 

Rodzaj wsparcia Dla kogo Warunki
Zwolnienie czasowe Mieszkańcy Warszawy Do końca 2027 roku
Wyłączenie stałe Seniorzy 70+ Własność pojazdu przed 2024
Przepustki okazjonalne Wszyscy kierowcy 4 dni w roku

 

Dodatkowo, w ramach warszawskiego programu antysmogowego, mogą Państwo ubiegać się o:

 

  • Dotacje na modernizację systemów grzewczych
  • Wsparcie w zakresie odnawialnych źródeł energii
  • Dofinansowanie do likwidacji nieekologicznych rozwiązań

 

Dla osób, które potrzebują dodatkowych informacji, uruchomiliśmy specjalną infolinię pod numerem 19 115, gdzie nasi przeszkoleni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania związane z funkcjonowaniem SCT.

Przypominamy, że 97% pojazdów poruszających się obecnie po Warszawie spełnia wymogi strefy i nie wymaga żadnych dodatkowych działań czy naklejek. Jeśli jednak Państwa pojazd należy do pozostałych 3%, zachęcamy do jak najszybszego rozpoczęcia procesu dostosowawczego.

 

Długoterminowe Skutki

 

Wprowadzając Strefę Czystego Transportu w Warszawie, spodziewamy się znaczących zmian w funkcjonowaniu miasta. Nasze analizy wskazują na szereg długoterminowych korzyści, które wpłyną na jakość życia mieszkańców stolicy.

Przewidywany wpływ na jakość powietrza

 

Bazując na szczegółowych badaniach, przewidujemy znaczącą poprawę jakości powietrza w Warszawie. Już w pierwszym etapie wdrożenia SCT osiągniemy spadek emisji tlenków azotu o 11% i pyłów zawieszonych o 20%. Te rezultaty są porównywalne z sukcesami innych europejskich metropolii:

 

Miasto Redukcja tlenków azotu
Londyn 46%
Bruksela 25%
Paryż 23%
Barcelona 11%

 

Nasze badania pokazują, że pojazdy z silnikiem Diesla starsze niż 10 lat odpowiadają za około 40% emisji tlenków azotu i 60% emisji pyłów. Eliminacja tych pojazdów ze strefy miejskiej przyniesie wymierne korzyści dla zdrowia mieszkańców.

 

Zmiany w strukturze transportu miejskiego

 

W perspektywie najbliższych lat obserwować będziemy stopniową transformację struktury transportu w mieście:

 

  • Etap pierwszy (2024): ograniczenie wjazdu dla około 2% pojazdów
  • Kolejne etapy: stopniowe zwiększanie restrykcji, obejmujące:

 

  • 27% pojazdów
  • 55% pojazdów
  • 74% pojazdów

 

Najsurowsze obostrzenia planujemy wprowadzić w 2030 roku. W międzyczasie systematycznie modernizujemy flotę pojazdów miejskich - wszystkie autobusy komunikacji miejskiej już teraz spełniają wymogi SCT planowane na 2024 rok.

 

Konsekwencje ekonomiczne dla miasta

 

Wprowadzenie SCT niesie ze sobą zarówno wyzwania, jak i możliwości rozwoju. Nasze badania wskazują, że około 97% pojazdów już teraz spełnia wymogi pierwszego etapu SCT. Dla pozostałych właścicieli pojazdów przewidzieliśmy okres przejściowy do 2028 roku.

Spodziewamy się następujących efektów ekonomicznych:

 

Modernizacja floty transportowej

 

  • Wymiana około 200 autobusów na zero- i niskoemisyjne do 2026 roku
  • Stopniowa modernizacja floty śmieciarek i pojazdów służb miejskich

 

Rozwój infrastruktury

 

  • Rozbudowa sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych
  • Modernizacja systemu transportu publicznego

 

Wpływ na rynek pojazdów

 

  • Zwiększone zainteresowanie nowszymi modelami spełniającymi normy SCT
  • Rozwój rynku pojazdów nisko- i zeroemisyjnych

 

Nasze analizy pokazują, że 87% mieszkańców Warszawy popiera działania mające na celu ograniczenie zanieczyszczenia powietrza. To potwierdza, że obrany przez nas kierunek zmian odpowiada potrzebom i oczekiwaniom warszawiaków.

 

Warto podkreślić, że podobne rozwiązania przyniosły już wymierne korzyści w innych europejskich miastach. W Londynie na przykład, znaczący spadek zanieczyszczeń przełożył się na radykalne zmniejszenie liczby dzieci hospitalizowanych z powodu astmy.

 

Wnioski

 

Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu stanowi przełomowy krok dla Warszawy. Przedstawione przez nas zmiany pokazują, że miasto zdecydowanie zmierza w kierunku poprawy jakości powietrza i życia mieszkańców. Szczegółowy system wyjątków i okresów przejściowych daje czas na dostosowanie się do nowych wymogów, szczególnie mieszkańcom stolicy i seniorom.

 

Nasze analizy potwierdzają, że SCT przyniesie wymierne korzyści zdrowotne - znacząco zmniejszy emisję szkodliwych substancji, naśladując sukces innych europejskich metropolii. Rozbudowana sieć transportu publicznego, parkingi P+R oraz system wsparcia finansowego tworzą kompleksowe rozwiązanie dla mieszkańców i przyjezdnych.

 

Zdajemy sobie sprawę, że zmiany mogą początkowo budzić obawy. Dlatego firma akcyzawarszawa.pl oferuje kompleksową pomoc przy rejestracji samochodu w Warszawie, załatwiając wszystkie formalności w imieniu klienta.

Patrząc w przyszłość, widzimy Warszawę jako miasto nowoczesne, przyjazne mieszkańcom i środowisku. Systematyczne wdrażanie kolejnych etapów SCT, wraz z rozwojem infrastruktury i wsparciem dla mieszkańców, pozwoli nam osiągnąć ten cel. Wspólnie tworzymy lepszą przyszłość dla naszego miasta.

 

FAQs

 

Q1. Jakie pojazdy z silnikiem Diesla będą mogły wjechać do Warszawy od lipca 2024? Od 1 lipca 2024 roku do Strefy Czystego Transportu w Warszawie będą mogły wjechać pojazdy z silnikiem Diesla wyprodukowane w 2005 roku lub nowsze, spełniające normę Euro 4 lub wyższą.

 

Q2. Czy mieszkańcy Warszawy muszą od razu dostosować się do nowych przepisów? Nie, mieszkańcy Warszawy zameldowani i płacący podatki w stolicy są zwolnieni z przestrzegania wymogów Strefy Czystego Transportu do końca 2027 roku.

 

Q3. Jakie wyjątki przewidziano dla seniorów? Seniorzy, którzy ukończyli 70 lat do końca 2023 roku, mogą bezterminowo korzystać ze swoich pojazdów w Strefie Czystego Transportu, pod warunkiem że byli ich właścicielami przed 1 stycznia 2024 roku.

 

Q4. Jak często można wjechać do strefy pojazdem niespełniającym wymogów? Każdy kierowca, niezależnie od miejsca zamieszkania, ma możliwość wjazdu do Strefy Czystego Transportu cztery razy w roku kalendarzowym pojazdem niespełniającym wymogów.

 

Q5. Jaki wpływ na jakość powietrza ma wprowadzenie Strefy Czystego Transportu? Przewiduje się, że wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Warszawie spowoduje spadek emisji tlenków azotu o 11% i pyłów zawieszonych o 20% już w pierwszym etapie wdrożenia, co znacząco poprawi jakość powietrza w mieście.

Potrzebujesz więcej wiedzy?

 

03 czerwca 2024
W obliczu rosnących wymagań środowiskowych i technologicznych rewolucji, pojazdy hybrydowe coraz mocniej zaznaczają swoją obecność na globalnych rynkach motoryzacyjnych, w tym w Polsce. Oprócz korzyści ekologicznych, właściciele tych pojazdów mogą
02 czerwca 2024
Rejestracja samochodu sprowadzonego z zagranicy to ważny, ale często skomplikowany proces dla wielu kierowców w Polsce. Aby uniknąć problemów i opóźnień, kluczowe jest zebranie wszystkich niezbędnych dokumentów i dokładne zapoznanie
19 maja 2024
Akcyza za samochód stanowi znaczący element finansowej rzeczywistości każdego, kto zdecyduje się na import pojazdu lub zakup nowego samochodu w Polsce. Jest to podatek, który należy uiścić nie tylko ze