Firma świadczy usługi w zakresie akcyz, rejestracji samochodów i ubezpieczenia. Profesjonalne doradztwo i szybka obsługa.
Zadzwoń do nas
Napisz do nas
kontakt@akcyzawarszawa.pl
Ubezpiecz samochód razem z Akcyzawarszawa.pl
Zakres Usług
Akcyza za samochód
Rejestracja samochodu
Ubezpieczenia
Tłumaczenia dokumentów
Opinia rzeczoznawcy
Zawór EGR, zwany zaworem recyrkulacji spalin, jest niezwykle istotnym elementem w każdym nowoczesnym samochodzie. Jego głównym zadaniem jest zmniejszanie emisji szkodliwych tlenków azotu (NOx). Ale jak dokładnie działa ten mechanizm? W tym artykule wyjaśniamy wszystko, co musisz wiedzieć o działaniu zaworu EGR.
Zawór EGR, znany też jako zawór recyrkulacji spalin, to mechanizm, który wprowadza część spalin powstających podczas pracy silnika z powrotem do komory spalania. Zawór EGR stanowi część przewodu łączącego układ wydechowy z układem dolotowym silnika. Dzięki temu silnik zasysa nie tylko świeże powietrze, ale i część spalin.
Głównym zadaniem zaworu EGR jest obniżanie ilości tlenu dostarczanego do komory spalania, co prowadzi do obniżenia temperatury spalania i zmniejszenia emisji tlenków azotu (NOx). Jest to możliwe dzięki wprowadzeniu do układu dolotowego odpowiedniej porcji spalin, które w dużym uproszczeniu "zanieczyszczają" powietrze dostarczane do komory.
Działanie zaworu EGR jest dość proste. W samochodach wyposażonych w ten system, układ wydechowy i dolotowy są połączone za pomocą przewodu, na którym znajduje się właśnie zawór EGR. Ten element pozwala na przepływ spalin do kolektora dolotowego oraz dalej do komory spalania silnika. Decyduje on o tym, kiedy i ile spalin trafia do jednostki napędowej.
W starszych silnikach zawór EGR był sterowany pneumatycznie i nie regulował płynnie dawki spalin dostających się do dolotu - po prostu otwierał się lub zamykał. Natomiast w nowszych konstrukcjach zawór EGR sterowany jest elektronicznie, dzięki czemu otwiera się płynnie, w dowolnym zakresie, regulując dokładnie porcję spalin, która ma w danej chwili trafić do komory spalania.
Zawór EGR otwiera się tylko w określonych warunkach. Decyzję o tym podejmuje sterownik pracy silnika. Zawór EGR nie otwiera się, dopóki silnik nie osiągnie optymalnej temperatury pracy. Pozostaje też zamknięty na obrotach biegu jałowego oraz przy pełnym obciążeniu silnika. Najczęściej porcja spalin wraca do silnika przy niskim i średnim obciążeniu, zwłaszcza w średnim zakresie obrotów.
Najprostszym sposobem na sprawdzenie, czy zawór EGR działa prawidłowo, jest obserwowanie kontrolki Check Engine na pulpicie. Jeżeli silnik pracuje równo, a poziom spalin jest na stałym poziomie, można być pewnym, że EGR działa jak należy. Jeżeli jednak pojawiają się wątpliwości co do działania tego elementu, zawsze można zdecydować się na prewencyjne czyszczenie tego elementu.
Tak, zawór EGR wpływa na moc silnika, jednak nie jest to wpływ trwały. W momencie, gdy zawór EGR się otwiera, do silnika trafia mniejsza ilość świeżego powietrza, co prowadzi do chwilowego spadku mocy. Jednak zawór EGR nie otwiera się przy pełnym obciążeniu silnika, więc nie wpływa na maksymalną moc silnika.
Tak, zawór EGR można naprawić. Najczęściej usterka polega na zanieczyszczeniu zaworu, które prowadzi do jego zablokowania.
Czyszczenie zaworu EGR jest procesem dość prostym i możliwym do przeprowadzenia samodzielnie. W przypadku nowszych modeli samochodów, gdzie dostęp do zaworu EGR jest utrudniony, warto zlecić tę operację specjalistom.
Zawór EGR powinien być czyszczony regularnie, co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Regularne czyszczenie pomoże przede wszystkim w wykryciu ewentualnych problemów na wczesnym etapie i zapobiegnie kosztownym naprawom w przyszłości.
Koszty naprawy zaworu EGR mogą się różnić w zależności od modelu samochodu i stopnia zaawansowania usterki. Czyszczenie zaworu EGR może kosztować od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, natomiast wymiana na nowy zawór EGR to koszt od kilkuset do nawet ponad tysiąca złotych.
Zawór EGR to bardzo ważny element w każdym samochodzie. Jego prawidłowe działanie ma kluczowe znaczenie dla ochrony środowiska, ale też dla bezawaryjnej pracy naszego samochodu. Dlatego warto regularnie dbać o ten element i w razie potrzeby nie zwlekać z jego naprawą.
Chociaż zawór EGR to ważny element każdego samochodu, to jego naprawa nie musi być skomplikowana lub kosztowna. W przypadku uszkodzenia zaworu EGR warto skontaktować się z profesjonalnym serwisem samochodowym, który pomoże nam szybko i efektywnie rozwiązać problem.